Katsaus tuleviin ruokatrendeihin

by Beachhousekitchen
18 Kommenttia

Vierailin pari viikkoa sitten Helsingin messukeskuksessa järjestetyssä kaksipäiväisessä Fastfood & Cafe & Ravintola 2015 – ammattilaistapahtumassa. Kuin lapsi karkkikaupassa ahnehdin sieltä maistiaisia tulevista ruokauutuuksista sekä kuuntelin malttamattomana alan huippuosaajia ja kiinnostavia mediakasvoja. Tässä kuvasatoa ja kevyttä tiivistelmää kiinnostavista trendeistä ja puheenvuoroista!

Ravintoloitsija, keittiömestari Pekka Terävä ja yrittäjä Riikka Kannas aloittivat ensimmäisen päivän lanseeraamalla uuden termin läheisruokailu, jonka mukaan tärkeintä ei ole se mitä syödään vaan että ateria nautitaan yhdessä ja ilolla. Sama ruoka voi maistua hyvinkin erilaiselta sen mukaan kuka illallisseuranasi on. Tunnelma ja ilo ovat siis suuri osa makuelämystä, ei vain se miltä fyysinen ruoka maistuu.

Terävä ja Kannas puhumassa läheisruokailusta

Pekka Terävä nosti avoimuuden ja tekemisen ilon osaltaan selittäviksi tekijöiksi mm. siihen miksi Tanskasta löytyvät maailman parhaat ravintolat. Siellä ravintoloitsijat ovat avoimia, puhuvat keskenään, jakavat kokemuksia ja tekevät jopa yhteisostoja. Hyvä ruokkii hyvää, siinä kenties ohjetta myös sovellettavaksi meillä täällä Suomessa.

Fastfood superstar 2015

Pikaruoka ja varsinkin street food olivat messujen pääosissa, joten oli luontevaa valita HK Scanin ja Unilever Food Solutionsin isännöimän Fast Food Superstar 2015 – kilpailun voittaja juuri näillä messuilla. Kymmenien reseptien joukosta tittelin sai vuoden 2014 Somekokki Otto Helin (kuva yllä) annoksellansa Cincinnati chili. Tuomareina toimineiden Risto Mikkolan, Sami Rekolan ja Richard McCormicksin mukaan yhteistä parhaimmille resepteille olivat laadukkaat, mutta huokeat ainesosat, kekseliäät makuyhdistelmät sekä yksinkertaistetut ja helposti toteutettavissa olevat reseptit. Kilpailuun olin itsekin osallistunut kahdella reseptillä ja oli yllätys huomata sijoittuneeni kolmen parhaan joukkoon taiwanilaisilla gua bao-hampurilaisillani 😎

Timo Santala Ravintolapäivä ry

Kahdessa vuodessa maailman suurimmaksi ruokakarnevaaliksi nousseen ravintolapäivän yksi perustajista ja Helsingin kaupungin ruokastrategi Timo Santala (kuva yllä) iloitsi siitä, miten ravintolapäivä on villinnyt suomalaisia tulemaan ulos kodeistansa ja syömään rohkeasti ulkona katu- tai kotiravintoloissa, joita kuka tahansa voi perustaa neljä kertaa vuodessa (http://www.restaurantday.org/fi/). Ja oikeilta ravintoiloiltahan se ei ole missään nimessä pois tai uhka, tiivisti Timo ja kehotti ravintoloitsijoita menemään ravintolapäivinä katsastamaan mitä tavalliset ihmiset tarjoavat ja haluavat syödä sekä hakemaan uusia ideoita siitä mitä kenties voisi omassa ravintolassa tarjota.

Ravintolapäivän voidaan sanoa tuoneen lopullisesti nyhtöpossun ruokapöytiimme. Menestystarinaksi ja tuotantoon asti sieltä ovat nousseet mm. herkulliset POWAU-mehut. Ravintolapäivä jos mikä luo uusia trendejä. Timon näkemyksen mukaan ravintolapäivän hitteinä jatkavat mm. raakakakut. Kasvis- vegaani- ja raakaruoka tulevat olemaan myös isoja juttuja tänä vuonna!

Ja kyllä se arvostus ravintola-alaa kohtaan kasvaa huimasti, kun kokeilee ravintolanpitoa yhden päivän ajan: hankkii itse raaka-aineet, esivalmistelee ruokalajit, leipoo, pilkkoo, paistaa jne. edellisenä päivänä ja yönä, tekee kymmeniä tai jopa satoja annoksia, sitten vielä hoitaa myynnin ja tarjoilutyön varsinaisena ravintolapäivänä. Huh, ainakin itse nostan hattua kaikille ravintola-alalla toimiville, itse toivuin ensimmäisestä kerrasta (Cafe Beach house 15.2.2015) ja kaikesta siitä työmäärästä reilun viikon verran!

Riku Rantalan juontama luomukeskustelu

Ensimmäisen päivän odotetuinta antia oli myös Mad Cook seikkailija ja tietokirjailija Riku Rantalan luotsaama luomupaneelikeskustelu. Panelisteina olivat Petri Huhta (Lihatukku Harri Tamminen Oy),  Tuulia Pelli (Lahden Ateria), Satu Saari (Heinon tukku Oy), luomuviljelijä Antti Vauhkonen (Kalliolan luomu), Heikki Sikström (Koti Pizza Oyj), Mika Lindfors (Lagerblad Foods) ja luomututkija Jaakko Nuutila (Luomuistituutti).

Luomussa on enemmän makua ja eläimet voivat paremmin. Luomuruoka on puhtaampaa, aidompaa ja ympäristöystävällisempää. Luomutuotanto tukisi kestävää kehitystä ja vastuullisuutta. Näitä argumentteja paneeliin osallistujat yksimielisesti viljelivät puheenvuoroissansa, mutta miksi ihmeessä luomu ei näy kuluttajien ostoskoreissa, ravintoloissa ja mikä siinä oikein maksaa? Vastaukseksi heitettiin että olemme perinteinen markkinatalous, jossa vallitsee vapaan kysynnän ja tarjonnan laki. Ostajat valittelevat että ei ole tarpeeksi isoja toimijoita, jotka pystyisivät tuottamaan isoille ketjuille tasalaatua. Ei saatavuutta – ei kysyntää, tuttu muna-kana-ilmiökö?  Kalliolan luomulla oli tähän hyvin selkeä ehdotus ja vastaus: sitovat tilaukset ja vuosisopimukset ostajapuolelta. Kyllä luomukaalia tuotetaan juuri niin monta sataa tonnia kun tilaaja sitovasti näin tahtoo.

Yksi Riku Rantalan kysymys oli, että miksi muut maat ovat edellä luomun käytössä? Suomen hallituksen asettaman luomuohjelman päätavoite on lisätä luonnonmukaisen tuotannon viljelyalaa 20 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Nyt olemme viiden prosentin tuntumassa ja kun saavutamme tuon 20 pinnan osuuden, ovat muut Pohjoismaat Tanskan johdolla jo kirineet 80 prosenttiin. Häviävän pieni tuo Suomen tavoite kansainvälisesti, joten lainsäätäjät olisi saatava mukaan näihin talkoisiin ja katse suunnattava tuleviin vuosiin ihan uuden prosenttiluvun kanssa.

Asenteissa siis paljon työstettävää. Luomututkija Jaakko Nuutilan mukaan kuluttajamme ovat ikään kuin myrkytetty uskomaan että suomalainen ruoka olisi itsessään puhdasta ja eettisesti tuotettua. Näin ei kuitenkaan ole. Toinen harhaluulo pätee kalliiseen hintaan. Luomun tuottaminen maksaa nyt enemmän, mutta mitä kun volyymit kasvavat, tottahan toki hinta tulee alaspäin. Iso pyörä olisi saatava nyt pyörähtämään.

Keskustelussa nousi esille piskuinen savolainen Kiuruveden kunta, jossa kaupungin luomu- ja lähiruokastrategia yltää jo kouluruokailusta päiväkoti- ja vanhusten ruokapalveluihin. Tarkalla ateriasuunnittelulla, pitkillä sopimustilauksilla tuottajilta ja kausiluonteisuus huomioonottamalla ruokailusta on jopa saatu kustannussäästöjä normaaliin verrattuna.

Riku Rantala heitti panelisteille pallon ja kysymyksen, että kuka uskaltaa ottaa ensimmäisen ratkaisevan askeleen luomun käytössä?

Itse sain ravistelevan luomuherätyksen näiden päivien aikana ja luomun käyttö on tuplaantunut parin viikon sisällä. Kaikkien meidän olisi soudettava samaan suuntaan. Tahtotila on oltava luomumyönteinen ihan meillä jokaisella. Kotipizza kertoi ottaneensa linjan parantaa maailmaa pizza kerrallaan. He olivat ylpeitä jo siitä, että käyttämänsä jauheliha ja kananmunat ovat luomua. Hyvä. Mitä muuta voisi olla tehtävissä? Kuntasektorilla olisi jo mahdollisuus tehdä pitkiä vuosisopimuksia tuottajien kanssa. Tulevan hallituksen olisi otettava tiukempi linja ja asetettava typpi- ja fosforivero. Mitä jos x-tuotanto oy aloittaisi vaikka sillä että tuotteesta 40% on luomua, seuraavana vuonna 50 % jne. Vaalit tulossa, vaaditaan ehdokkailtamme vastauksia, kannanottoja ja selkeät tulevaisuuden tavoitteet luomukysymykseen. Luomua. Ilman muuta.

Richard McCormick

Viime vuosina helsinkiläistä ravintolamaailmaa ravistellut Street food -kulttuurin edelläkävijä Richard McCormick paljasti onnistumisensa salaisuuksia ja tulevaisuuden ruokatrendejä. Sandro-ravintolat omistava sekä juuri avatun, kasvispainotteista ja seurueen kesken jaettavaa ruokaa tarjoilevan The Cock-ravintolan, yhdessä Ville Relanderin kanssa luotsaavan Richardin palvelufilosofia on asiakasta syleilevä; ravintolan tulee kertoa tarina ja viedä asiakkaansa matkalle tähän tarinaan. Myös johdon ja henkilökunnan on sitouduttava ja toteutettava tätä tarinaa. Sosiaalisen median kuvapalvelu Instagram on inspiraatioiden ja trendien lähde kertomaan sen mitä ihmiset haluavat syödä nyt ja tulevaisuudessa. Ei sinne näpsitä kuvaa huonosta ruoka-annoksesta, vaan juuri niitä elämyksiä, joita halutaan nauttia uudestaan ja uudestaan.

Sandro-ravintola ei ollut heti valmis konsepti, vaan se on muuttunut matkan varrella asiakkaiden reaktioiden ja palautteen mukaisesti. Richard avasi pelkän olutbaarin, tarjosi pari snackia ja huomasi pian etteivät asiakkaat tulleetkaan ravintolaan olutta juomaan, vaan syömään. Oli siis laajennettava ruokalistaa, kokeiltava erilaisia ruokalajeja ja jopa vaihdettava niitä palautteen mukaan. Siten syntyi menestystarina ja pöydät ovat olleet siitä asti täynnä.

Yksi onnistumisen kulmakivistä on ollut se, että tarjotaan sama kohtelu ja palvelu kaikille asiakkaille. Gluteenitonta ruokaa hakevan ei tarvitse tuntea olevansa nirppanokka, hän saa juuri saman tasoista leipää kuin normaalia ruokavaliota noudattava. Vaikka gluteenittomuus tai lihattomuus olisi oma valinta, eikä terveydellinen seikka tai sairauden hoito, niin palvellaan myös heitä ihan samalla intohimolla ja energialla kuin muita asiakkaita. Ei liene tarvetta ihmetellä miksi tämä rakkaudella työtänsä tekevä kultapoika kyntää menestystä ravintoloillansa.

Jyrki Sukula

Messut päätti Miten kehittää trendinenää – luennollansa Jyrki Sukula, jonka tittelilista on varsin komea: keittiömestari, viininviljelijä, kanafarmari ja jäätelötehtailija. Avainsanoja trendien kärjessä purskuttaville ovat hänen mukaansa kestävä kehitys, palveluylivoima ja reagointinopeus muutoksiin. Medialukutaidon, talouden ymmärtämisen, matkailun sekä musiikin ja kulttuurin merkitys on huomattava tulevaisuuden trendien synnyssä. Tämän päivän musiikkivideot määrittävät osaltansa sitä mitä lautasiltamme löytyy muutaman vuoden päästä. Eivätkös juuri ne rap-videot, rehottavat viikset ja ruutupaidat ole ennakoineet tämän päivän streed food- ja lähiruokatrendejä? Tämän vuotisilta matkamessuilta taisi jäädä mieleen vain Etelä-Amerikan hulppeat osastot ja tequilat – siitä makumaailmastako haetaan seuraavat hittireseptit ruokapöytään?

Jyrki Sukula haluaa olla edelläkävijä myös eettisemmän kuluttamisen ja kestävän kehityksen näkökulmasta. Hänet herätti aikoinaan Amerikan katsotuin tv-mainos pikaruokatuotannosta ja eläinten kohtelusta (www.chipotle.com) ja siitä lähtien hän on halunnut vaikuttaa omilla teoillansa siihen, että syö vähemmän, mutta laadukkaammin ja luontoa kunnioittavammin.

Lukijani. Kiva että pääsit tänne asti. Jos kirjoitukseni herätti sinussa mitä tahansa tunteita, pohdintaa, kysymyksiä tai kommentteja, niin avaa sanainen arkkusi ja ilahduta minua kommentillasi. Arvon perjantaihin 20.3 mennessä postausta joko blogissa tai facebookissa kommentoivien kesken kaksi lippua* 2015 Kevätmessuille (OmaKoti, OmaMökki, Puutarha, Luomu- ja lähiruoka jne. saman katon alla) 26-29.3.2015 Helsingin messukeskukseen. Voittajan nimen julkaisen tässä postauksessa lauantaina 21.3 ja ilmoitan hänelle myös henkilökohtaisesti! Ihanaa valoa, kevättä & arvontaonnea jokaiselle! * liput tarjoaa Terassi-lehti.

ARVONTA SUORITETTU: Kevätmessuille lähtevät MarikaH ja Fiinu, olen laittanut teille sähköpostia, ONNEA! Messuilla nähdään!

With ♥ from beach house kitchen

Lue nämäkin

18 Kommenttia

Sari 20/03/2015 - 16:19

Gluteenittoman ruokavalion huomioiminen on todella tärkeää ja vaikuttaa myös minun ravintolan valintaan. Messuille lähtisin niiin mielelläni.

Vastaa
Heli-Hannele/Beach house kitchen 20/03/2015 - 16:59

Onneksi gluteenittomien tuotteiden tarjonta on monipuolistunut ja parantunut viimeisen vuoden aikana! Onnea arvontaan ja mukavaa viikonloppua!

Vastaa
Maikki 19/03/2015 - 20:56

Hyvää ruokaa tahtoisin maistelemaan messuille.

Vastaa
Heli-Hannele/Beach house kitchen 20/03/2015 - 10:02

Sinne suuntaan minäkin, nam – onnea arvontaan!

Vastaa
Veeti 18/03/2015 - 18:51

Tärkeää asiaa. Mukana arvonnassa.

Vastaa
Heli-Hannele/Beach house kitchen 19/03/2015 - 08:04

Onnea arvontaan ja mukavaa loppuviikkoa!

Vastaa
Elina 17/03/2015 - 20:27

Kiinnostava juttu, kiitos. Osallistuisin mielelläni myös arvontaan.

Vastaa
Heli-Hannele/Beach house kitchen 18/03/2015 - 08:03

Kiitos ja onnea arvontaan. Kaunista kevättä!

Vastaa
Tipsu 16/03/2015 - 16:57

Hyvän ruuan ystävänä lähtisin enemmän kuin mielelläni messuille katsastamaan luomutarjontaa =)

Vastaa
Heli-Hannele/Beach house kitchen 16/03/2015 - 21:29

Olet mukana arvonnassa! Messuilla näyttäisi olevan mukava kattaus luomutuottajia mukana sekä muuta mielenkiitoista ohjelmaa. Toivottavasti nähdään messuilla!

Vastaa
Fiinu 14/03/2015 - 22:44

Upeaa, että näitä juttuja nostetaan esiin. Uskon aivan täysin, että muutaman vuoden kuluessa luomutuotteet saavat hurjasti lisää jalansijaa markkinoilla!

Vastaa
Heli-Hannele/Beach house kitchen 15/03/2015 - 11:39

Suomi tulee hieman jälkijunassa, mutta uskon tosiaan että muutaman vuoden päästä olemme paljon valistuneempia…; ) Arpaonnea!

Vastaa
Miimii 14/03/2015 - 13:08

Kieltämättä hiukan hirvittää ajatella mitä kaikkea roskaa sisäänsä ahtaa prosessoidun ruoan myötä nykypäivänä. Olenkin tietoisesti pyrkinyt mahdollisuuksien mukaan ostamaan mahdollisimman “aitoja” ruokatarvikkeita, jotta tietäisi mitä mahaansa pistelee.

Vastaa
Heli-Hannele/Beach house kitchen 15/03/2015 - 11:52

Juuri näin. Minä valitsin eilen kauppareissulla pientuottajan tuotteita ja luomua – luomubabypinaatissa ihan eri maku kuin tavallisessa! Onnea arvontaan!

Vastaa
Maaria 11/03/2015 - 16:19

Hienoa että ruoan alkuperään kiinnitetään aina vain entistä enemmän huomiota!
Messuille lähtisin mielelläni, mukaan arvontaan.

Vastaa
Heli-Hannele/Beach house kitchen 12/03/2015 - 08:23

Kiitos ja onnea arvontaan! Mitä enemmän esim. luomua ostetaan ja tuotetaan, niin myös hinnat tulevat alas. Vaaditaan vaan kuluttajina enemmän eettisempiä ja luomumpia vaihtoehtoja kauppojen hyllyille!

Vastaa
MarikaH 10/03/2015 - 22:03

Mielenkiintoista tuo luomupohdinta, muna vai kana ensin. Luomun etenemistä ruokapöytiin ei varmaankaan edistä ruokakaupan keskittyminen muutamalle toimijalle, vaikkakin luomutuotteiden tarjonta on ollut kasvussa myös markettien hyllyillä. Enkä kyllä voi itsekään väittää kunnostautuvani luomun käyttäjänä. Mukana arvonnassa.

Vastaa
Heli-Hannele/Beach house kitchen 11/03/2015 - 13:07

Kiitos kommentistasi! Kaikenlainen äänehdintä ja luomun vaadinta kaupan hyllyille on tärkeää. Mielestäni mahtavan avauksen ovat myös tehneet ne perheenäidit, jotka vaativat parempaa luomu- ja kasvispaineotteisempaa ruokaa päiväkoteihin ja kouluihin! Voisin myös kuvitella että Lidlillä olisi tuhannen taalan paikka kunnostautua luomun tarjoajana ja edistäjän, onhan heillä aika nasevat ja toimivat mainoskampanjat!

Vastaa

Kommentoi