SILMIEN TERVEYS JA RUOKAVALIO

by Beachhousekitchen

Sis. saatuja tuotteita

Monipuolinen ravinto ylläpitää silmien terveyttä kaiken ikäisillä. Tämä teema kolahti kovin taannoisessa Hankintatukun järjestämässä silmien terveyttä käsittelevässä virtuaalitilaisuudessa. Silmien terveys ei ole se ensimmäinen mieleen tuleva asia puhuttaessa kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista, vaikka se on ensisijaisen tärkeää juuri näkökyvylle. Ehkä se on jopa liian itsestään selvää ja jää huomiotta niin kauan kuin näkö pelittää. Jokainen meistä varmastikin muistaa jo lapsuudesta vanhempiemme sanat, kuinka mustikat ovat hyväksi silmille, mutta miten arjessa, muistetaanko syödä tarpeeksi monipuolisesti ja myös silmien terveyttä vaalivia ravintoaineita?

Ravisteleva herätys kävi kyllä omassa mielessä – varsinkin nyt kun ikää jo 40 +. Aion skarpata tiettyjen ravintoaineiden suhteen ja otan päivittäisiin vitamiinirutiineihin myös silmien hyvinvointia edistävät ravintolisät. Seuraavassa poimintoja tästä informatiivisesta lehdistötilaisuudesta, lisäravinnevinkkejä sekä täydellinen salaatti silmille – silmän iloksi ja silmien terveyden hyväksi ♥

DIGIAIKA, 40+ IKÄ JA NÄKEMINEN

Silmämme altistuvat päivittäin melkoiselle koetukselle: käytämme internettiä pitkin päivää ja teemme sen yhä useammin älypuhelimesta. Mitä lyhyempi katseluetäisyytemme on, sitä vaativampi ponnistus se on silmillemme. Altistumme siniselle valolle, jota heijastuu tietokoneiden, älylaitteiden sekä television näytöltä. Se myös säätelee mielialaamme, valppauttamme ja unirytmiämme. Silmämme ylikuormittuvat ja kärsimme mm. silmien väsymisestä, rasittumisesta, epämukavuuden tunteesta, sumeasta näöstä, tarkentamisen hankaluudesta sekä valoarkuudesta. Pitkäaikaisen sinisen valon altistumisen ongelmia voivat olla verkkokalvojen vauriot, heikko häikäisyn sieto, silmäpohjan ikärappeuma ja harmaakaihi.

Silmäsairauksien riski kasvaa muutenkin iän myötä. Lisäksi yleissairaudet kuten diabetes ja korkea verenpaine voivat heikentää silmien terveyttä. Iän ja geneettisen alttiuden lisäksi silmäsairauksien puhkeamiseen vaikuttavat mm. ylipaino, tupakoiminen, altistuminen uv-säteilylle sekä yksipuolinen ravinto.

Jokainen meistä voi siis vaikuttaa myös silmiemme terveyteen ja elintavoilla todella on merkitystä.

SILMÄTERVEYS JA RAVINTO

Silmäsairauksien syntyyn vaikuttavat monet tekijät. Oksidatiivisen stressin (vapaiden radikaalien ja antioksidanttien välinen epätasapaino) on todettu olevan yksi syy. Vapaita radikaaleja (molekyylejä, jotka vahingoittavat proteiineja ja DNA:ta solujen sisällä) vastaan taistelevat antioksidantit, nuo supersankarit, auttavat osaltaan suojaamaan verkkokalvojamme vahingoilta.

Silmien terveydelle ovat hyödyksi mm. C-, E-, D-ja A-vitamiini (beetakaroteeni), sinkki, omega-3, luteiini, zeaksantiini ja polyfenolit. Yksinkertaistaen ja yleistäenkin voisi todeta, että värikäs ja monipuolinen ruokavalio hyödyntää myös silmiä! Tutkimuksia ravinnon ja ravintolisien vaikutuksesta silmien terveyteen tehdään koko ajan vahvemman näytön saavuttamiseksi, vaikka on jo selviä tutkimustuloksia mm. antioksidanttien ja luteiinin vaikutuksesta silmien terveyteen.

Optisten apukeinojen, kuten silmälasikorjaus, sopiva linssityyppi ja oikeat pinnoitteet, lisäksi silmien rasitukseen digiaikana auttavat lähikatselun tauottaminen, kuivasilmäisyyden hoito sekä monipuolinen ravinto ja ravintolisät. Muista siis nostaa katse ruudulta joka 20. minuutti ja lepuuta silmiä katsomalla “kaukaisuuteen”. Juo vettä pitkin päivää ja käytä tarvittaessa silmien kosteutukseen sopivia tippoja. Ulkoilu ja fyysisestä kunnosta huolehtiminen on hyväksi myös silmille. Nauti värikästä ja monipuolista kasvis- ja kalaruokaa sekä ota mukaan ravintolisät hyvinvointirutiineihesi.

TUOTEVINKKEJÄ SILMIEN HYVINVOINTIIN

Visiobalance sisältää merkittävän määrän kehäkukasta uutettua luteiinia ja zeaksantiinia sekä mustikkajauhetta ikääntyville, rasittuneille ja valoherkille silmille. Valmistetta suositellaan päätetyöskentelijöille, ikääntyville, autoilijoille ja kaikille, joilla silmät ovat rasittuneet sekä valonherkät.

Visiobalancen yhden tabletin päiväannos sisältää tarvittavat 10 mg luteiinia -vertailun vuoksi: saman määrän saisi nauttimalla KOLME kupillista raakaa pinaattia päivässä! Ravintolisille on siis paikkansa, sillä ravinnosta ei välttämättä saa joka päivä tarvittavia tehoaineita, vaikka pyrkisi syömään monipuolisesti.

Visiobalance Opti on yhdessä silmälääkärien kanssa kehitetty monipuolinen ravintolisä suojaamaan silmien herkkiä osia. Sinkki, mangaani, C- ja E-vitamiini suojaavat soluja hapetusstressiltä ja B-vitamiinit parantavat mikroverisuonten verenkiertoa. Valmiste sisältää myös mangaania, joka tulee hermoston toimintaa ja yksi sen puutosoireista on juurikin heikentynyt näkö.

Visioblue Strong on tarkoitettu tukemaan silmien hyvinvointia ja se sisältää ravintorikasta mustikkaa luonnollisessa tiivistetyssä muodossa uutteena. Valmisteen tehoaineet parantavat silmän sädelihaksen mukautumiskykyä siirrettäessä katsetta lähelle ja kauas. Visioblue Strong -valmistetta suositellaan silmien kuivuuteen ja päätetyöntekijöiden väsyneille silmille.

Pycnogenol on monivaikutteinen rannikkomännyn kuoriuutetta sisältävä bioflavonoidivalmiste, joka tehokkaasti suojaa elimistöä ja antaa elinvoimaa keholle. Pycnogenol-valmisteen tehoaineet parantavat verenkiertoa ja vahvistavat kapillaariverisuonia, laskevat hiljaista tulehdusta ja lievittävät myös heinänuhan oireita.

Nämä esitellyt ravintolisät tulevat siis kotimaisen Hankintatukku Oy:n valikoimista – jo vuodesta 1982 Karkkilassa toiminut Hankintatukun lääketehdas on yksi Suomen merkittävimpiä ravintolisien valmistajia. Tuotteet löydät Hankintatukun omasta verkkokaupasta ja sadoista jälleenmyyntipisteistä ympäri Suomea.

Itse pääsen nyt testamaan näitä valmisteita, joista ennestään oli tuttu ainoastaan Pycnogenol. Siitä olen saanut apua keväisin siitepölykauden alkaessa, valmiste ei väsytä ja tehon huomaa jo muutamassa päivässä.

TÄYDELLINEN ANNOS KAIKKEA HYVÄÄ SILMILLESI

A-vitamiini (ja sen esiaste beetakaroteeni) on yksi tehokkaimmista silmän terveyttä vaalivista vitamiineista ja antioksidanteista, siksi porkkana on todella pop silmien terveyttä ajatellen! Porkkanaa, tomaatteja ja vihreitä kasviksia (pinaattia, salaattia, kurkkua ja/tai lehtikaalia) sisältävä salaattipohja toimii minkä tahansa proteiinin lisänä. Tässä salaatissa voisi olla jättikatkarapujen sijaan esim. fetajuustoa, lohta tai haluamaasi kalaa tai kananmunia.

Runsaasti omega-3-rasvahappoja sisältävät pähkinät ja erityisesti saksanpähkinä antaa purutuntumaa salaatille. Sitrushedelmät sisältävät paljon C-vitamiinia ja uudistavat silmiä ympäröivien lihasten kollageenia.

Kastikkeena laadukas oliiviöljy ja chilirouhe. Tiesitkö muuten, että chili sisältää beetakaroteenia?

Vaikka viikoittain tulee nautittua mustikkaisia smoothieita, kalaa ja kasviksia, niin on päiviä, jolloin ruoka näyttää “kalpealta” ja tulee syötyä kiireen vuoksi yksipuolisesti, joten siksi ravintolisät ovat hyvä apu ja lisä kokonaisvaltaista hyvinvointia ja silmienkin terveyttä ajatellen.

ruokavalio ja silmien terveys

Värikäs salaatti

Sis. saatuja tuotteita Monipuolinen ravinto ylläpitää silmien terveyttä kaiken ikäisillä. Tämä teema kolahti kovin taannoisessa Hankintatukun järjestämässä silmien terveyttä käsittelevässä virtuaalitilaisuudessa. Silmien terveys… Lifestyle SILMIEN TERVEYS JA RUOKAVALIO European Tulosta resepti
Nutrition facts: 200 calories 20 grams fat

Ainesosat:

porkkanaa

vihreätä salaattia

pinaattia

lehtikaalia

tomaatteja ja kurkkua

jättikatkarapuja (marinadi: soijakastiketta, raastettua inkivääriä ja valkosipulia)

seesaminsiemeniä

saksanpähkinöitä

veriappelsiinia 

tuoreita yrttejä 

KASTIKKEEKSI

oliiviöljyä, chilirouhetta ja limen mehua

mustapippuria

Ohje:

Raasta tai mandoloi porkkanat mieluiseen kokoon. 

Pese, leikkaa ja valmistele muut kasvikset valmiiksi.

Voit halutessasi käyttää lehtikaalin uunissa ja pehmentää pinaatin paistinpannulla tilkassa öljyä.

Käytä pähkinöitä hetki kuumalla pannulla.

Kypsennä jättiravut öljyssä.  Ripottele valmiiden päälle seesamin siemeniä.

Kokoa salaatti, mausta yrtein, laita tarjolle laadukasta oliiviöljyä.

Mausta chilirouheella ja mustapippurilla.

 

Lue nämäkin

8 Kommenttia

Tuula / Tuula’s life 31/03/2021 - 15:08

Loistava postaus. Minulla on operoidut silmät, joten tämä tietoisku oli tarpeen. Käyn silmälääkärillä melkein kerran vuodessa (nyt on ollut taukoa). Ja myös optikolla. Mielestäni pitäisi enemmän tuoda esille myös ravinnon vaikutusta silmiin. Ja varsinkin nyt digiaikana on tarpeellista huolehtia silmien hyvinvoinnista. Olet tehnyt hienon koosteen, kiitos 🧡

Vastaa
Beachhousekitchen 04/04/2021 - 10:29

Kiitos ihana Tuula <3 Niin tärkeitä asioita silmien terveyteen liittyvät seikat, että näistä pitäisi puhua enemmänkin!

Vastaa
Tuuli - Lumo Lifestyle 30/03/2021 - 23:32

Herkullinen, hyvää tekevä salaatti!

Pari vuotta sitten sain optikolta passituksen silmälääkäriin, kun silmänpohjassa näkyi läikkä. Se onneksi paljastui normaaliksi pigmenttiläikäksi ja silmälääkärin mielestä minulla oli erinomainen näkö, vaikka olen likinäköinen, katson vuorotellen eri silmillä, on hajataittoa ja vähän ikänäköäkin. Mutta kun näön saa korjattua hyvin, ei kuulemma syytä huoleen eikä noista “ominaisuuksista” kannata välittää!

Vastaa
Beachhousekitchen 04/04/2021 - 10:40

Silmät kyllä pitää tutkituttaa säännöllisesti ja muutenkin huolehtia niiden terveydestä, varsinkin kun ikää 40+! Monipuolinen, terveellinen ja värikäs ruoka hellii myyös silmiä!

Vastaa
Jael 30/03/2021 - 18:36

Tärkeää asiaa👁️👁️Jo pitkään on ollut tarkoitus tilata aika silmälääkärille, vaan en ole vielä saanut aikaiseksi. Mulla oli ennen lasit joita käytin kun katselin telkkaria, leffassa ym., mutta en enään tarvitse niitä, sen sijaan lähinäkö on heikentynyt. Mielenkiintoista kuulla miten nuo tuotteet toimivat. Ja salaatti kuulostaa tosi ihanalta. Oikein hyvää Pääsiäisen aikaa Heli🐰🐣💚

Vastaa
Beachhousekitchen 04/04/2021 - 10:43

Täällä monitehot käytössä jo toista vuotta! Lähinäkö huonontunut, mutta kauas näen vielä hyvin. Nyt siite- ja katupölykaudella silmät vielä kovemmalla koetuksella ja helposti kuivuvat/kutisevat, jospa näistä valmisteista löytyisi tehoja niihinkin vaivoihin!

Vastaa
Outi 29/03/2021 - 18:18

Tästä sinun postauksestasi tulikin mieleen, että pitäisi tilata aika näöntarkastukseen. Hyvä oli kuulla myös näistä tuotteista, joilla voi parantaa silmien hyvinvointia.
Ihanaa pääsiäisviikkoa sinulle Heli <3

Vastaa
Beachhousekitchen 04/04/2021 - 10:43

Kiitos paljon! Silmien hvyinvointi on tärkeä ja kannattaa käydä säännöllisesti tarkastuksessa.

Vastaa

Kommentoi